Khazanah Malaysia: tewasnya Gua Rusa (Mulu), Sarawak

Hang Son Doong


Hang Son Doong atau dalam bahasa Malaysia, Gua Sungai Gunung, Vietnam telah menewaskan Gua Rusa (Mulu), Sarawak sebagai gua yang paling besar di dunia dengan 'kelebihan mata' 300 kaki lebih tinggi dan 270 kaki lebih lebar pada2009 yang lalu.
Gua Rusa Mulu


ini adalah kekalahan kedua khazanah alam Malaysia di mana sebelum ini Puncak Kinabalu, Sabah telah ditewaskan dengan Gunung Hkakabo Razi (Myanmar), Puncak jaya (Indonesia), Puncak Trikora (Indonesia) dan Puncak Mandala (Indonesia) masing-masing dengan 'kelebihan mata'  1787 meter, 936 meter, 657 meter dan 607 meter sebagai puncak yang tertinggi di Asia Tenggara.
Puncak Hkakabo Razi
Puncak Jaya
Puncak Trikora
Puncak Mandala
Puncak Kinabalu





2 comments:

pahitperia said...

woi.. aku siap besemangat nak gi vietnam ni.. da siap contact laos lagik.. sbb dkat border. hahahahah

Arai Utan Ujan said...

confirm UNESCO tempat nih..